lauantai 5. helmikuuta 2011

No se juuri !


Leippä, niiko tääl  päi sanota


Ostin itselleni joululahjaksi Helene Johanssonin leivontakirjan LEIPÄ. Sen ohjeiden mukaan olen opetellut leipomaan juureen tehtyä leipää. Sitä ennen olen harrastanut sellasia ns. pikajuuria. Myllyn Paras sivuilta löytyy esim.resepti tällaiseen leipään. Olen ollut sen verran raukkis, etten ole uskaltanut vielä kertaakaan valmistaa loppu viimetteks sellasta taikinaa, josta hiiva uupuu konsanaan - peluhousu :) on hän.
Olen vaalinut juurta jääkaapissa, omaa elämäänsä elävää, elävää juurta jo kolme viikkoa. Se tuoksuu yllättävän raikkalta ja tuoreelta. Välillä tarkistan miten "poika" voi ja ruokin sitä jauhoilla ja vedellä. Ja välillä olen leiponut leipää.
Ristinmerkkiä en ole tehnyt juuren pintaan, kuten mummoni Eevastiina kuulemma pruukkas tehdä.

Juuri jauhoista ja vedestä

120g vehnäjauhoja
120 g vettä

1. Eka päivän aamu
Sekoita jauhot ja vesi
Anna seistä huoneenlämmössä

1. Eka päivän ilta
Lisää 60 g vettä ja 60 g jauhoja ja sekoita
Anna seistä huoneenlämmössä

2. Päivän aamu
Lisää 60 g vettä ja 60 g jauhoja ja sekoita
Peitä kannella ja nyt voit siirtää jääkaappiin jos käyminen on alkanut
Jos käyminen ei ole alkanut, lisää hieman hunajaa tai jugurttia tai raastettua omenaa ja jätä se vielä huoneenlämpöön kolmanteen päivään asti.

3. Päivän aamu
Lisää 60 g vettä ja 60 g jauhoja ja sekoita
Peitä ja laita jääkaappiin

4. Päivä
Juuri on valmista käytettäväksi. Jos haluat säästää sen, säilytä jääkaapissa ja ruoki pari kertaa viikossa
(60g jauhoja ja 60g vettä) ja sekoittele.


Juuri


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti